Kan du tänka som en dator?
Nu lanserar Sidenväveriet ett helt nytt skolprogram - Tänk som en dator. Programmet vänder sig till Förskoleklass och ÅK 1 och erbjuder en lekfull ingång till programmering och datalogiskt tänkande.
Tänk som en dator är framtaget tillsammans med lärare och elever på Höglandsskolan i Bromma, och har realiserats med stöd av Allmänna Arvsfonden. Programmet utgår från skolans läroplan, och knyter an till flera av FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling.
Tänk som en dator är inspirerat av jacquardvävstolarnas hålkort och programmeringens ursprung. Eleverna får arbeta aktivt och hjälpa "Jacquard" att testa sin helt nya uppfinning - jacquardvävstolen. Vad är skillnaden mellan barnens hjärnor och en dator som behöver få exakta instruktioner? Finns det någon koppling mellan vävning och programmering? Och vad händer om det dyker upp en bugg?